Läser:
Hur man hittar skribenter för sin affiliatesajt

Hur man hittar skribenter för sin affiliatesajt

mars 21, 2020

Har du gett dig in i affiliate-världen och förstått att det här med skribenter är en av nycklarna till hur pass snabbt din sajt kan växa? Då har du hittat rätt! I denna artikel pratar jag om hur man kan hitta skribenter och hur man bör lära upp dom för att tänka SEO och göra artiklarna så effektiva som möjligt.

Att skriva en artikel kan ta dagar, speciellt om man vill ha en artikel av hög kvalité som faktiskt har lite research bakom sig. Hastigheten man skriver i är även något man måste träna upp, och missar man ett par dagar (för att man ibland måste få ta det lugnt) så har man kommit ur sitt flow. Jag har från början alltid prioriterat att outsourca denna syssla (jag jobbade t.ex. som virtuell assistent åt någon ett tag för att jag visste att varje timme innebar en till artikel på min första sajt).

Nu förtiden så finansieras allt innehåll av sajternas intäkt, och vi producerar runt 1-3 miljoner ord per månad till våra sajter (något som lyftes i senaste Niche Pursuits-avsnittet, vilket är riktigt kul!)

Oavsett hur du finansierar det, så är det alltid smart att försöka hitta skribenter. Vi börjar med att gå igenom de olika sajterna du kan använda för att hitta skribenter.

Att hitta en skribent

Det finns många frilansare och content-byråer ute i landet som gott och väl täcker efterfrågan. Dock så brukar jag uppleva att priserna i Sverige för innehåll är så sjukt dyr i jämförelse med andra länder. Det man måste ha med sig är att innehållet är en engångskostnad, och innehållets värde (det du pröjsar för innehållet) skapar ett värde i din tillgång (din sajt).

Det vi ska ha med oss är att vi inte vill ha copywriters, utan vi vill ha web-innehåll. Vi behöver inte ha créme de la créme innehåll, utan så länge artikeln lyckas svara på sökintentionen och vi får in klicket till de aktörer vi är affiliate åt så har artikeln gjort sitt. Därför bör vi inte rikta in oss mot de content-byråer som kort och koncist innehåll (med riktig power), utan de där man kan köpa in 3000-4000 ord och få en bra artikel på det för en relativt låg kostnad.

Här kan du hitta skribenter i Sverige:

BoostContent

BoostContent har jag köpt texter från ett bra tag nu, det som de har gjort är att de samlar massvis med skribenter som får ta uppdrag genom BoostContent när de vill (och har tid över). Det gör alltså att det är en ganska bred massa av skribenter som finns tillgängliga, och priset är väldigt bra.

Det finns lite olika prisnivåer, jag brukar personligen nöja mig med Standard (3 euro per 100 ord). Hittar du en bra skribent kan du även beställa direkt från denne – det kostar mer men kan vara värt det om man gillar deras artiklar.

TopContent

Ingen erfarenhet av TopContent men verkar vara lite liknande som BoostContent. Har hört att deras innehåll håller en lite jämnare kvalité, men att det kostar lite mer. Jag har varit i kontakt med dem och fått läsa lite artiklar som deras skribenter har skrivit, överlag väldigt bra tycker jag.

Upwork

Upwork är en tjänst som är väldigt populär när man ska anställa frilansare utomlands men det funkar även i Sverige. Du lägger ut en annons och sedan så får frilansare buda på projektet och så kan du intervjua och testa dig fram. Upwork har varit en mycket bra källa till hur jag hittat mina engelska skribenter.

Fiverr

Fiverr har ett dåligt rykte men har faktiskt väldigt mycket bra frilansare och företag som erbjuder kanontjänster. Sök efter “Swedish content” och du får fram 11 tjänster. Inte jättemycket men det finns säkerligen guldkorn där också.

Facebook-grupper

Att hitta studenter som söker extrajobb är enkelt. Gå med i en Facebook-grupp och säg att du söker folk som vill skriva artiklar inom den nisch du är verksam inom. Det du måste ha med dig här är att du har betydligt mer administrativt att tänka på förutsatt att de inte redan har en F-skattesedel.

Som tur är finns det Frilans Finans och Cool Company som ni kan köra genom. Har du bolag kan du även betala ut det som lön men då innebär det lite löneadministration, vilket kanske inte är värt din tid.

När du har hittat en skribent

När man hittar en skribent som känns lovande så är det viktigt att man testar skribenten, och även lär upp så att de får tillräckligt med underlag och förståelse för att möta din förväntan.

Det jag gör när vi anställer nya skribenter är att skicka följande (fast på engelska):

Innan vi börjar samarbetet med någon skribent/content-byrå efterfrågar vi en test artikel. Detta för att säkerställa att kvalitén möter vår förväntan.

Hoppas du är okej med detta. Du kommer självfallet bli betald för test-artikeln.

Ämne/sökord: Bästa hästförsäkringen 2020 (välj något som är inom din nisch)

Struktur av test-artikeln:

Intro (100 ord)

2 saker tänka på vid val av tjänst/produkt (100 ord vardera)

Recension av 2 tjänster/produkter (100 ord vardera)

Detta gör att skribenten i fråga kommer skriva en artikel på 500 ord, och du får en tydlig bild över kvalitén. Ofta när man får exempel-texter så är det de bästa skribenten någonsin skrivit, eller inom ämnen som du ej kan relatera till, så det är viktigt att man gör ett test där personen får testa att skriva inom ditt ämne/nisch.

Är test-artikeln bra, be skribenten att förlänga artikeln så att den blir så lång du vill ha den (fler saker att tänka på, fler produkter/tjänster, etc). Om den inte är bra så betalar du skribenten och går vidare till nästa.

Här kan man behöva “kasta lite pengar i sjön” (runt 300-400 kr per artikel), men det är så otroligt värt det så att du inte sitter där med en artikel på 5000 ord och ska betala några tusenlappar för skräp.

Du har hittat rätt, nu ska du lära ut grundläggande SEO

Du har hittat en skribent som skriver bra och du är nöjd. Men för att maxa ut effekten är det viktigt att skribenten har grundläggande kunskap om SEO, och framförallt, att du lägger tid på att lära upp och göra det så enkelt som möjligt att lära sig hur du vill ha det.

  • Hur man använder H2 och H3 (att man bör nämna sökord i dessa och hur HTML-strukturen bör vara uppbyggd)
  • Hur ofta man bör nämna sökorden (primära vs. sekundära sökord)
  • Struktur på artikeln (om du jobbar med flera skribenter kan en tydlig struktur vara bra för att få en någorlunda liknande stil på artiklarna)
  • Hur man bör prata om produkterna/tjänsterna (lyfta fördelar, lyfta nackdelar)
  • Inget duplicerat innehåll (kan vara bra att då och då köra igenom artiklarna man får genom Copyscape eller Grammarly för att vara säker på denna superviktiga punkt)

Det man ofta inser är att man behöver då och då gå igenom artiklarna och se om man hittar ett mönster som man inte gillar. T.ex. så kanske intro-stycket skiljer sig väldigt mycket åt skribenter emellan, då kan det vara bra att skriva en kompletterande guide som hjälper de förstå hur du vill ha det, och hur de bör skriva.

Något som varit en väldigt viktig effektivitetsfaktor för mig är att sedan lägga över uppladdningen till virtuella assistenter (VAs), så att jag lägger min tid på att sitta med strategin och hjärn-arbetet bakom alltihop istället för själva bygget. Men detta tar jag i en annan artikel!

Kommentera gärna nedan med frågor som dyker upp när du nu läst artikeln. Jag hör gärna andras tips på hur man hittar skribenter och lär upp dem, dela med dig nedan eller så hörs vi på Twitter!


2 kommentarer
  1. mrbranzell@gmail.com'
    Per H.
    november 24, 2020

    Bra & tydligt information, många bra tips att ta in när man ska anlita sin första skribent!

    Svara Reply
    • Hektor Jeppesen
      december 22, 2020

      Tack Per! Uppskattas!

      Svara Reply

Lämna ett svar

Relaterade inlägg