Läser:
Länkstrategi för affiliatesajter

Länkstrategi för affiliatesajter

november 8, 2020

En länkstrategi för sin affiliatesajt är viktigt att ha. Länkar räknas som röster i Googles värld, och den med flest och bäst länkar (allt annat lika) kommer att vinna förstapositionen i SERP:en.

Google själva menar på att man aktivt inte ska försöka att skaffa länkar, samtidigt ser vi studier från t.ex. Ahrefs att 90% av allt innehåll inte får någon trafik.

Källa: Ahrefs.com

Såklart beror ju detta dels på att kompentensen inom SEO hos de flesta redaktörer/sajtägare fortsatt är låg. Men dels kan man peka på att det är ett resultat av att många följer Googles rekommendationer till punkt och pricka.

Att stå mot en konkurrent som inte följer Googles riktlinjer och sedan själv följa Googles riktlinjer kommer vara ett helvete. Dels kommer du känna dig frustrerad för att denne lyckas ranka så högt och fortsätta ranka så pass högt år efter år – du kan mycket väl lyckas få naturliga länkar, men faktum är att den sajt som “fuskat” sig till framgång i SERP:en kommer få fler naturliga länkar då denne rankar så pass bra, och när någon vill källhänvisa så googlar denne ofta, och naturligt blir det så att denne länkar till dem mest trovärdiga källorna – enligt Google.

If you can’t beat them, join them

Faktum är att bygga länkar är något som majoriteten av alla som jobbar med SEO gör. Vare sig det är större varumärken eller ett enmansföretag, dem flesta försöker på ett eller annat sätt skaffa länkar. Detta kallas off-page SEO och syftar till aktiviteter man gör utanför sin egna sajt i syfte av att höja synligheten på sin sajt.

Alla länkar som man inte fått naturligt, det vill säga att man frågat om att få länken eller kanske betalat för den, är mot Googles riktlinjer. Oavsett om du frågar din kompis eller mejlar en främling och betalar denne så är detta lika mycket mot Googles riktlinjer. Detta är viktigt att känna till.

Jag har helt droppat idén om att bygga några länkar genom outreach i Sverige, dels för att antalet starka sajter är alldeles för liten så ens success-rate kommer vara väldigt låg. Dessutom har de flesta bloggare i Sverige koll på Googles riktlinjer vilket gör att de vet att de, ifall de publicerar en betal-länk, måste sätta nofollow på denna och även markera inlägget som ett sponsrat inlägg.

Är du däremot ett större företag med bra varumärkeskännedom så kan outreach vara ett bra sätt att skaffa länkar. Men för en affiliatesajt där man ofta inte går ut med vem som står bakom så brukar detta vara svårt. Mer om detta i nästa del av artikeln.

Risknivåer inom off-page SEO

Risk vs. reward är något man konstant måste mäta för att säkerställa att man tar på sig rimligt mycket risk kontra den upside som finns att hämta inom nischen. Först har vi ankartext-fördelning, låt oss gå igenom kortfattat vad ankartexter är och hur man bör tänka där.

Ankartexter – vad är det?

Ankartext är alltså länkens text, det är den text som ser ut såhär. Ankartexten hjälper Google att förstå vad som döljer sig bakom länken, och Google använder ankartexter för att förstå sidans relevans kopplat till sökordet.

Högst effekt av en länk från man om man använder en exakt-match ankartext. Alltså att länken innehåller exakt det man vill ranka på. T.ex. “t-shirt” för sökordet “t-shirt”.

Näst mest kraft får man av en partial-match ankartext – att sökordet finns med i ankartexten men att fler ord finns med. T.ex. “Se alla t-shirt” för sökordet “t-shirt”.

På näst sista plats så kommer URL länkar, där ankartexten är URL:en för det man länkar till. T.ex. https://hektor.se/t-shirt/ för sökordet “t-shirt”. Om URL:en inte innehåller sökordet halkar denna ankartext-typ ner på delad sista plts.

Sedan har vi även non-match ankartexter, det är när man inte alls nämner sökordet i ankartexten. T.ex. “Klicka här” för sökordet “t-shirt”.

En annan som kommer ganska långt ned är varumärkes-ankartexter, där varumärket är ankartexten. T.ex. “T-shirtproffset” för t-shirtproffset.se.

Det finns som tidigare nämnt fler olika länktyper (t.ex. bilder) men jag skulle påstå att ovanstående är de vanligaste.

Ankartextfördelning

För en nybörjare så kan man snabbt tro att vi bara ska bygga exakt-match ankartexter, för där får vi ju faktiskt bäst krut för varje länk vi placerar. Detta är ett vanligt misstag och varför många kan bli straffade eller filtrerade av Google tidigt i sin affiliate-karriär.

Det handlar alltid om att länkbygget ska ske på ett naturligt sätt och då pratar man om ankartextfördelning. Alltså vilken spridning har vi på våra länkar? Ofta brukar man säga att startsidan naturligt brukar ha flest länkar (där varumärket som ankartext brukar vara det vanligaste), och sedan att undersidorna har 60-80% URL eller non-match länkar. Resterande 20-40% kan alltså vara de andra typerna av ankartexter för att få en naturlig ankartextfördelning.

Detta är dock väldigt nisch-specifikt och det kan vara bra att kolla vilka ankartext-typer som dina konkurrenter har och sedan sätta specifika riktlinjer baserat på detta. I vissa branscher kan det vara 50% som ska vara partial eller exakt-match, och det är det “normala”, i andra så är det färre en 5% av ankartexterna som man kan använda de lite tyngre typerna på.

Genom att gå igenom dina konkurrenter och kolla på deras ankartexter i t.ex. Ahrefs kan du få en bra bild på hur du bör lägga upp din länkstrategi rent ankartext-mässigt. Du bör dock ha med dig att du inte bör kopiera rakt av, för möjligtvis har din konkurrent en mer aggressiv strategi än vad du är bekväm med och då kan ni båda bli kortsiktiga inom SERP:en, medan du hellre vill köra mindre aggressivt men mer långsiktigt.

Nu när vi har lite bättre koll på ankartexter är det dags att gå igenom de vanligaste typerna av länkar – det finns såklart fler typer men dessa är de vanligaste.

Typer av länkar

PBN/Nätverkslänkar

Vi börjar med PBNs eller nätverkslänkar. PBN står för Private Blog Network och är exakt vad det står – ett privat bloggnätverk. Man bygger själv upp ett nätverk av sajter i syfte av att länka till sin/sina huvudsajt(er).

Man börjar med att köpa en utgången domän eller snappar en domän som redan har starka nisch-relaterade länkar. Du bygger upp denna och gör så att den ser ut som vilken sajt som helst, så att en manuell granskare på Google tekniskt sett skulle kunna besöka den och inte direkt klassificera den som en PBN-sajt.

När detta är gjort kan man använda denna för att länka till sin egna sajt. Då har man 100% kontroll vad man skriver i ankartexterna och vilken målsida som länken går till – du har även kontroll så att du, ifall du blir straffad, kan ta ned sajten och förhoppningsvis ta dig ur Google-straffet.

Jag använder personligen enbart PBN-länkar och har blivit straffad 2 gånger. En gång så löste jag detta inom 3 dagar, den andra gången blev jag straffad av innehållet. Den gången jag blev straffad av länkar handlade det inte om mitt egna länkbygget utan att jag köpte länkar från ett riskabelt nätverk. En dyr läxa, men väldigt lärorikt. Detta var inte i Sverige utan i USA, ett numera nedstängt nätverk som ni säkert förstår.

Samarbetspartners

Har du samarbetspartners eller affiliateavtal med någon som du har en bra relation med? Fråga denne om en länk. Inom casino-branschen är detta väldigt populärt och många casinon erbjuder idag en länk till sina affiliates genom en “Affiliates”-sida. Dessa kan vara väldigt bra för att få en stark länk.

Den negativa aspekten är ifall fler affiliates har samma typ av länk, då klumpar du ihop din länkprofil med deras och, ifall Google bestämmer sig för att göra en massiv genomgång av svenska sajter någongång, så kan ni alla bli hårt granskade då ni har samma typ av länk och innehåll (tekniskt sett skulle alla sajter kunna ägas av samma företag). Men denna risk ser jag som rätt liten överlag, så länge man håller sig naturlig med de andra länkarna också.

Sponsrade inlägg/gästinlägg

Sponsrade inlägg och gästinlägg på bloggar kan vara ett bra sätt att skaffa länkar. Dock är detta sättet det jag har minst erfarenhet inom. Jag har köpt och fått ett 30-tal länkar från bloggare, men nackdelen jag ser är att ankartexterna är svåra att styra på ett bra sätt (om inte bloggaren får tillräckligt mycket betalt), de är uppmarkerade med “Sponsrat inlägg” vilket gör det lätt för Google att se att vi betalt för länken (och länken bryter mot deras riktlinjer) och, i Sverige, svåra att skala.

Nåväl, ska ge en objektiv bild också.

Kontakta bloggare och fråga ifall dessa vill ha ett inlägg gratis från dig om något som dess läsare är intresserade av. I vissa fall kan man få igenom detta enkelt, i andra fall vill bloggaren ha betalt för att publicera detta. I artikeln man skriver så kan man hänvisa till sig själv, men om inlägget är gratis brukar bloggaren vara snabb med att ändra ankartexten så att den inte ska vara så “säljig”.

Denna typ av länk är bra om man kan skala det, problemet är att man dels inte kan skala det allt för mycket i Sverige (för få bloggare) + att vi har marknadsföringslagen som sätter stopp för att bloggaren publicerar inlägget utan att märka det som “Sponsrat”.

Risken, skalbarheten och kontrollen av länken är det negativa. Dock kan det vara bra länkar i sig och något man gärna tar emot ifall bloggaren inte märker upp inlägget som sponsrat eller sätter nofollow på länken.

Profiler/katalogsajter

Profiler och länkkatalog-sajter kan vara allt från 1177.se, flashback.org, hitta.se till svenskasajter.com och 1000lankar.com. Dessa länkar brukar i regel inte ha så stor kraft då de har miljontals URL:er på sin sajt och sälla några URL-specifika länkar, men brukar fungera grymt för att sprida ankartexterna på ett bra sätt.

Genom att skapa profiler på dessa typer av sajter, så kan du få massvis med URL och varumärkes-länkar till sin sajt. De må sprida lite länkkraft vidare till dig men målet med dessa är ofta att sprida ankartexterna så det ser mer naturligt ut.

Dessa länkar är oftast gratis vilket även det är ett plus. I en större mix av länkar har dessa ett värde, men i sig bidrar de inte alls speciellt mycket.

Hur man formar en strategi baserat på detta

Nu när vi gått igenom alla typer av länkar så är det smart att lägga upp en länkstrategi. T.ex. kan du försöka skaffa 9 länkar per månad genom olika profiler/forum/kataloger där du har varumärke, URL eller non-match ankartexter. Utöver detta kan du t.ex. lägga på en PBN-länk med exakt- eller partial-match ankartext då du anser att 10% är ett rimligt snitt på hur många sådana ankartexter du kan ha.

Då får du upp en spridning och använder de mer kraftfulla länkarna (t.ex. PBN-länkar) till ankartexter som är mer aggressiva. Du kan även använda PBN-länkar för att sprida ankartexter något, men säkerställ att du använder dina starkaste länkar för så aggressiva ankartexter som möjligt.

Du måste alltid vara med på att allt är en risk, ju mer du kan få din sajt att se ut som ett riktigt företag och skaffa länkar som riktiga företag ofta brukar ha – desto bättre. Målet är att du inte ska skilja dig allt för mycket från mängden, men samtidigt göra det lite bättre än konkurrenterna så att du klår dem.

Lycka till! Har du några andra tips eller har du någon fråga? Skriv gärna en kommentar eller skriv till mig på Twitter så tar vi diskussionen vidare där!


1 Comment
  1. festim.shaqiri92@gmail.com'
    Festim
    november 22, 2020

    Grymt inlägg Hektor, lärorikt.

    Tack för att du delar med dig.

    Svara Reply

Lämna ett svar

Relaterade inlägg