Läser:
Vanliga misstag på affiliatesajter

Vanliga misstag på affiliatesajter

april 4, 2021

Jag har det senaste två åren gått igenom enorma mängden affiliatesajter i Sverige då jag gjort research för mina egna sajter och gillar att reverse-engineera sajter generellt.

Jag tänkte samla ett par misstag jag sätt gång på gång förekomma på både väletablerade sajter som ligger i toppen, till de sajter som rankar på sida 7 och inte alls lyckats bra.

Innan vi sätter igång vill jag säga följande: De som rankar inom toppen och dominerar nischer gör ofta fel på en hel del parametrar ur SEO-aspekt, och ändå lyckas riktigt bra. Det är viktigt att tänka på som nybörjare att man kan göra “fel” och ändå lyckas bra. Låt inte eventuella misstag stoppa dig från att sätta igång. Webben är dynamisk.

Duplicerat innehåll överallt

Ett enkelt misstag jag ser är att många inkluderar delar av sina inlägg på varje kategorisida som inlägget finns med på (kallas “post excerpts” eller på svenska för “utdrag”). Det brukar vara någonstans mellan 35-100 tecken, och bidra till en del duplicerat innehåll som är helt onödig.

Exempel:

Lösning: Lägg in ett unikt utdrag för varje inlägg (tidskrävande)

Lösning två: Ta bort utdrag från att visas överhuvudtaget (enkelt)

Man brukar i de flesta teman på WordPress kunna välja att visa 0 ord eller helt enkelt ta bort utdragen från att visas på arkiv-sidor. Brukar vara enkelt att ta bort genom att gå in i “Anpassa” och sedan klicka sig in till inställningarna kring “Arkiv”.

Bygger inga länkar

Ja, nu kommer jag inspringande här med min svarta hatt (läs om black hat SEO här).

Säga vad man vill om att aktivt bygga länkar. Men skitsnacket från gurus i USA (host Income School host) flyger inte på samma sätt i Sverige.

Eller jo, gång på gång flyger det snabbt upp sajter som har en massa trafik och noll länkar. Jag har flertalet sådana sajter just nu, riktigt najs ju! Svinbilligt sätt att skapa sig en passiv inkomst på!

MEN, man blir lätt förbikörd ifall någon skapar en konkurrerande sajt och börjar bygga länkar.

När du bygger, byter, köper länkar så ökar du barriären för andra potentiella konkurrenter. Och du har även en bättre långvarighet i toppen med din sajt.

Barriären när du kastat upp innehåll och en domän kanske ligger på mellan 5 000-15 000 kr. Har du däremot köpt och skaffat 10 länkar på, låt säga, 5000 kr styck, så ökar helt plötsligt barriären till 55 000-65 000 kr. Har du inte mycket kapital så får du försöka byta dig fram till länkar, eller bygga upp PBN-länkar.

Bygg länkar! Skaffa länkar! Köp länkar!

Psst, vet du inte hur man kommer igång? Börja med att skaffa en trial på Ahrefs ($7 för första veckan) och kolla på vad för länkar dina konkurrenter har. Har de inte jobbat med länkar kan du kika på vad för länkar som de butiker du är affiliate åt har länkar ifrån (funkar speciellt bra när butiken du är affiliate åt inte är så väletablerad).

Läs även: Hur man skapar en länkstrategi för en affiliatesajt

Glömmer länka internt

Att internlänka sidor på sajten hjälper Google förstå dess koppling. Och det allra finaste med internlänkar är att du helt och hållet kan välja vilka ankartexter du ska ha. Du kan även vara aggressiv utan att Google straffar dig, något de själva sagt.

(Vet du inte vad ankartexter är så läs artikeln om länkstrategi)

Nåväl, att länka och skapa en relevans mellan sidor på sajten och sidornas koppling mot specifika sökord är något som missas frekvent, och du har alltså en fin potential att hämta här.

Bästa sättet att hitta sidor att länka från är göra en sajt-sökning.

Skriv in det ord du vill synas bra på, eller som artikeln handlar om.

I mitt fall tror jag “misstag” är ett bra ord.

Du vill helst ha så köpstarkt sökord som möjligt, men i mitt fall så finns det knappt några sökningar kring affiliate i Sverige (som inte handlar om nätverk eller casinoprogram) så jag har inte samma SEO-fokus på det sättet. Men styrka får jag ändå.

Skriv med site:dindomän.se (en sajtsökning på Google) för att enbart få med resultat från din sajt.

Gå in på inläggen och lägg till länkar (ifall du anser att det är relevant). Voilá!

Gör detta på hela din sajt så kommer du nog se att de länkar du bygger får ännu lite bättre effekt.

En annan aspekt av intern länkning är att du sprider runt den länkkraft du har på sajten på ett bättre sätt.

Och om du har som mål att ranka Sida A men redan byggt mycket länkar dit så kan du göra följande:

  1. Hitta sidor på din sajt som kan länka till Sida A, och lägg till länkar till Sida A från dessa
  2. Bygg länkar till de Sida B, C och D som nu länkar till Sida A

På så sätt så får du en naturlig spridning av länkprofilen (du bygger inte bara länkar till en specifik undersida), samtidigt som du kan få en riktigt bra effekt på Sida A och givetvis på de relaterade undersidorna (B, C och D).

Brukar vara ett bra drag när man kommit en bit in i länkbyggandet.

Har du några misstag som du sett som är vanligt förekommande? Dela gärna med dig här nedan i kommentarerna!


1 Comment
  1. Info@cleanup.nu'
    Ivan
    maj 24, 2021

    Det vore grymt att få se när du tar dig an ett projekt, där du dokumenterar alla steg och vi får följa med all utveckling från start till ett visst mål exempelvis resultat på 1 000 besökare/månad

    Svara Reply

Lämna ett svar

Relaterade inlägg