Läser:
Nystart – Sajtstruktur, server och bye-bye Ezoic – Uppdatering #2

Nystart – Sajtstruktur, server och bye-bye Ezoic – Uppdatering #2

januari 2, 2022

Första veckan in på nystarten! Vad har gjorts sedan sist?

Veckan har präglats av en släng av mild covid (6 timmar innan tolvslaget fick jag det bekräftat), så jag har varit isolerad i ungefär en vecka. Jobbandet har varvats med sovande, slappande i soffan, diskande och tänkande. De sista två fungerar väldigt bra tillsammans. Jobbat in på småtimmarna två av dagarna också, vilket är något jag inte gjort på länge.

Än så länge har jag märkt att jag blivit lite uppstressad då och då, ifall jag vet att skribenter inte har något att sätta tänderna t.ex. Mitt mindset har alltid varit att maskineriet alltid ska snurra, om det inte snurrar har jag förlorat värdefull tid.

Jag får stoppa mig ibland, stänga skärmen, och se till att portionera ut den entusiasm jag känner just nu – inte stressa igenom och göra ett halvtaskigt jobb.

Ny sajtstruktur på största sajten

Jag har analyserat den största sajten (i form av intäkt), som har en revenue-share modell vilket bidrar till stabila intäkter trots att trafiken då och då svajjar till.

Jag har summerat alla intäkter för att se vart vi tjänar pengar. 70% av sajtens intäkt kommer från 1 artikel (denna artikel har tjänat $60k än så länge, vilket är helt sjukt), 20% kommer från en nytt affiliate-erbjudande vi la upp för ca. 3 månader sedan.

Resterande 10% kommer från en del vi alltid trott skulle vara den dominerande.

Det roliga man kan se är att vi lagt 70% av allt innehåll mot tjänsterna som står för 10% av intäkten, medan vi lagt 10% av innehållet mot det som tjänar 70%.

I och med detta har jag justerat sajtstrukturen för att skapa bättre topical relevance, samt göra sajten mer skalbar.

Mitt mål är att skapa content clusters kring de två ämnen som står för i princip all intäkt, och göra ordentliga sökordsanalyser för varje cluster. Kommer sannolikt försöka skapa upp detta med hjälp av kategorisidor, och sedan skapa en hel del undersidor kring varje aspekt som känns relevant.

Exempel på kategorisidor:

Nivå 1: Barnvagn
Nivå 2: Sulky
Nivå 2: Barnvagnstillbehör
Nivå 2: Duovagnar

Nivå 1 = `Huvudkategori
Nivå 2 = Underkategorier

Inläggen inom varje kategori kommer visas både på nivå 1 och i nivå 2 (ifall inlägget är relevant mot underkategorin dvs), för att inte putta ned varje sida för långt ned i strukturen.

Huvudkategorier och underkategorier kommer kunna agera som pillar pages.

I och med detta har några URL:er också ändrats. Det är inte nödvändigt att ändra URL:er för att ändra strukturen på sajten (då URL-struktur inte är samma sak som sajtstruktur).

Du kan alltså ha kvar dina gamla URL:er, men bygga upp en sajtstruktur som är helt annorlunda (detta får bli ett separat inlägg, en hjärtefråga – haha!)

Jag ändrade iallafall även URL:erna, vilket är ett medvetet val för att göra de enklare att läsa. I detta fall, helt onödigt att göra detta ur SEO-perspektiv, men jag kände att jag ville ha en fräsch start nu när jag tar krafttag i denna sajt – det rörde sig om artiklar som rankar utanför sida 1 idag också, så trafiken håller sig på en bra nivå.

Ny server setup

Jag har under veckan konsoliderat alla mina servrar så att jag enbart har två servrar kvar. Sånt här snack tycker jag personligen är skittråkigt, men jag ska kort förklara vad jag gjort.

Jag har under en lång tid kört Runcloud + Vultr. Vultr erbjuder prisvärda VPS:er, Runcloud är ett sätt att hantera servrar där du, utan att gå in i någon terminal och pilla, kan uppdatera servern, gå in och rensa filer och, som gudagåvan jag hittade under denna veckan, flytta sajter (samt DB) till nya servrar med ett par knapptryck.

Jag hade tidigare 14 servrar på ett snitt på $10/månad, varje server hade mellan 2-6 sajter på sig vardera.

Nu har jag gått över till två servrar: en för US-marknaden och en för mina svenska sajter. Detta fick ned kostnaden per månad från $140/månad, till $72/månad.

Jag betalar fortfarande alldeles för mycket, speciellt i och med det behov jag har just nu. Men jag nöjer mig just nu med denna besparing och effektivisering (jag sparar tid om jag bara behöver hålla koll på 2 servrar istället för 14).

Hejdå till Ezoic

Under flytten av en sajt, så började det tjorva ordentligt. Ezoic med Cloudflare integration spökar till det ordentligt, och de insertar egna DNS-inställningar.

Jag drar in runt 4 000 kronor i månaden med Ezoic, men jag tror inte att jag tjänar speciellt mycket extra på att köra med Ezoic. Jag bytte därför över till Adsense, och har fått mycket snabbare och trevligare sajt att kolla på.

Min tanke är att det är lugnt att gå miste om denna intäkt så länge, tills jag kommer upp i nivåer då jag kommer in på de ordentligt bra nätverken som Mediavine eller Adthrive. Vi får se hur Adsense presterar, tappar jag mycket intäkt får jag gå tillbaka.

Content briefs en masse

Just nu lägger jag mycket krut på att skapa content briefs, detta är en process jag just nu väljer att hålla för mig själv men kort sagt kan jag säga att jag använder ungefär samma metod som SurferSEO, fast mer mer djupgående.

Detta tar en del tid per artikel men skapar en bra grund för varje artikel. Tidigare har jag skickat sökord, ordmängd och produkter att inkludera till skribenter – och hoppats på det bästa. Detta har sedan, utan allt för mycket genomläsning, skickats till mina VAs som laddar upp innehållet (och stylar till det).

Detta maskineri fungerar bra, tills man ska gå in och optimera befintliga artiklar och inser att artiklarna i vissa fall är rent ut sagt skräp.

Nya tag, nystart. Nu sätter jag upp exakt vilka rubriker som ska finnas med i varje inlägg, läser jag igenom artiklar (skummar) och laddar upp på egen hand.

Mitt mål är att skapa ett system för mina content briefs där jag inte behöver vara involverad. Jag känner själv att jag behöver mer tid för att sätta fingret på exakt vad jag gör och vilka steg som är involverade, men långsiktigt är jag säker på att detta är något jag kan outsourca.

Tack för att du följer med på denna resa! Riktigt kul! 🙂


2 kommentarer
  1. emmatengvall@domesticerat.se'
    Emma
    januari 2, 2022

    Hur många pageviews har du för att nå upp till $4k med ezoic? Har nyligen bytt till dem och är lite nyfiken. ☺

    Svara Reply
    • Hektor Jeppesen
      januari 16, 2022

      Drog in rätt lite på Ezoic, inte $4K - snarare 4 000 SEK/mån. Kör i USA så tror RPM är lite högre än i Sverige generellt, och sen handlar det om nischen du är inom och vad annonsörerna anser din trafik är värd. Testa och se! :-D

      Svara Reply

Lämna ett svar

Relaterade inlägg