Nyligen skrev jag ett inlägg om hur man hittar skribenter för sin affiliatesajt.
Jag fick då frågan om jag kunde gå lite djupare in på hur man skriver ett inlägg för att få ut maximal effekt från den, och gå igenom de grundläggande punkterna man behöver känna till för att SEO-optimera sin artikel. Självfallet kan jag det!
Tanken med artikeln är att den ska funka som en guide som ni kan hänvisa skribenter till så att de har de grundläggande kunskaperna som krävs för att hjälpa dig nå så höga ranking-positioner som möjligt med dina artiklar.
Den pratar ur en affiliatesajt-aspekt men kan appliceras oavsett vad för innehåll som ska skapas. Samma tankesätt appliceras oavsett nisch, bransch eller typ av sajt, och de är det fina med SEO.
Hur man skriver SEO-texter
Jag kan börja med att jag hatar formuleringen SEO-texter, det påvisar en bristfällig kunskap inom SEO och/eller att leverantören använder det som ett buzzword för att kränga på vanligt innehåll till ett premium-pris.
SEO handlar i grund och botten om att först och främst få Google att förstå ditt innehålls relevans kopplat till ett specifikt sökord (innehåll), och sedan påvisa trovärdighet (läs: många, bra och relevanta länkar). Att ha bra text handlar om att göra det lättare för Google kring det förstnämnda.
Låt oss djupdyka i hur vi gör detta!
Psst.. Börja med en sökordsanalys
Innan vi börjar skriva är det viktigt att göra en gedigen sökordsanalys där vi tar reda på vad för sökord som söks på, och vad sökintentionen bakom respektive sökord är. Jag går igenom sökordsgruppering mer i min guide kring hur jag bygger affiliatesajter, så läs den ifall du är osäker kring hur man sorterar sökord baserat på sökintention.
Genom en sökordsanalys får vi fram två sorters sökord, dessa är primärt sökord och sekundära sökord (notera plural på sekundära, där det kan uppgå till flera dussintal sekundära sökord om man så ser sökvolym kring det.)
Först när vi vet vilka sökord som vi vill synas på kan vi skriva en SEO-optimerad text.
Att skapa innehåll för maximal SEO-effekt
Nu ska vi gå igenom, steg-för-steg, hur du skriver bra SEO-innehåll.
Titel
Titeln är det viktigaste elementet när det kommer till SEO. Här så bör du tänka på följande:
- Få med det primära sökordet (och, om det finns utrymme, gärna det mest sökta sekundära sökordet). Ett exempel här kan vara “Vattensäng bäst i test – Bästa vattensängen hittar du här!”, där “Bästa vattensängen” är det sekundära sökordet.
- Var gärna säljande och försök få in klicket. En metod man kan göra är att skriva in en siffra som gör att vi sticker ut ur sökresultaten. Ett exempel kan vara “Vattensäng bäst i test – Hitta den bästa här (23 olika testade!)”, notera att jag i detta fall var tvungen att prioritera bort det sekundära.
Här så spelar det ingen större roll egentligen vad du skriver, så länge du får med primära sökordet, säljer in klicket och försöker sticka ut så mycket som möjligt (för maximerad CTR).
Huvudrubrik
Huvudrubriken brukar vara detsamma som titeln i de flesta CMS, men jag brukar gilla att anpassa denna och ändra den lite – detta då vi inte behöver sälja in klicket till den som redan klickat sig in, utan nu handlar det om att få in sökorden och sedan få personen att klicka sig vidare till de tjänster/produkter du marknadsför.
Här skulle jag gå för något i stil med “Vattensäng bäst i test – Hitta den bästa vattensängen”. Här behöver du egentligen inte tänka så mycket, så länge primära sökordet (och gärna ett sekundärt).
Sökord i brödtext
Att få med sökordet i brödtexten är A och O. Det är viktigt för att säkerställa att Google förstår er relevans kopplat till sökordet. Något som ofta pratas om kopplat till just detta är keyword density, alltså hur ofta man nämner sökordet i texten. Detta känns rätt passé, men det finns test där det gett en positiv effekt att nämna sökordet fler gånger, detta får man gärna testa sig fram med själv.
Den riktlinjen jag brukar gå efter är att primära sökordet ska nämnas en handfull med gånger i brödtexten, medan de sekundära bör finnas med 1 gång vardera. Att få med de sekundära sökorden kan ibland handla om att istället för att bara skriva “vattensäng bäst i test” så skriver man “vattensäng bäst i test 2020”, och då är det självfallet enkelt.
Ibland dyker det dock upp konstiga sökord, t.ex. “vattensäng bästa”, eller “vattensäng pris”. Då brukar skribenter tycka det är svårt, och då får man ofta frågan “går det bra om jag skriver “pris på vattensäng” eller “bästa vattensäng” istället?”, och enligt mig så går detta bra. Google brukar har bra koll på vad personen menar, oavsett vilken ordning de skriver orden.
Så riktlinjer här handlar om att få med primära sökordet runt 5-10 gånger, få med varje sekundärt sökord minst en gång, och så länge vi nämner orden som finns med i sökordet så spelar ordningen ingen större roll.
Underrubriker
Underrubriker har en bra roll i en brödtext där man gör det lättare för Google och användaren att läsa av innehållet. Något jag brukar försöka göra är att få med ett par sökord naturligt i underrubrikerna för att göra det tydligt att vi är relevanta för sökordet.
Detta är lätt att överanvända och att använda “bästa vattensäng” för många gånger i artikeln. Håll er borta från detta och skriv sökordet runt 2-3 gånger i underrubriker (om det inte är relevant att nämna fler gånger).
Viktigt att säkerställa att strukturen är korrekt också, så att det blir tydligt vart i artikeln Google är någonstans.
Jag brukar köra denna setup på produkt-listorna för att sno featured snippets:
H2: Topp 10 bästa vattensängar 2020
H3: Produkt 1
Recension av produkt 1.
H3: Produkt 2
Recension av produkt 2.
H3: Produkt 3
Recension av produkt 3.
Detta gör det superlätt för Google att förstå koden som presenteras och visa upp denna när någon gör en sökning på “bästa vattensängar” eller “vattensäng bäst i test”. Något jag ser saknas hos de flesta affesajter i Sverige.
Alt-attribut
Alt-attribut är ett element på sidan som inte syns för besökaren, men som hjälper botar att förstå vad bilder innehåller. Används även av synskadade vilket jag tycker är viktigt att ha i åtanke, jag kommer dock utgå från SEO-perspektiv när vi pratar alt-attribut.
Googles (och andra sökmotorers) botar kan inte förstå vad en bild föreställer (även fast de börjar bli bättre på detta med bildförståelse), så detta element kan vi använda för att hjälpa Google att ännu en gång göra det tydligt vad för sökord vi är relevant för.
En sida som har titel, huvudrubrik, brödtext och bilder som handlar om “vattensäng bäst i test” måste ju vara relevant för “vattensäng bäst i test”!
Jag brukar använda mig av BIALTY för att automatisera detta och göra så att titeln på sidan blir bildernas alt-attribut. Man skulle även kunna göra detta manuellt (vilket vi oftast gör) så att vi har lite mer kontroll och kan få det att se lite mer naturliga ut – dock ger båda tillvägagångssätt samma resultat i stora drag.
Strukturen på sidan
Detta kanske inte direkt handlar om SEO men kan vara bra att ha med sig och, enligt mig brukar de höja standarden för leveransen att ha en tydlig riktlinje på hur artikeln ska vara uppbyggd. Här är ett förslag:
H1: Vattensäng bäst i test – Hitta den bästa vattensängen
En tabell på produkterna/tjänsterna, för att fånga in snabba klick direkt.
Intro (fånga intresse!)
H2: Topp 10 bästa vattensängar 2020
H3: Produkt 1
Recension av produkt 1.
H3: Produkt 2
Recension av produkt 2.
H3: Produkt 3
Recension av produkt 3.
H2: Att tänka på när man köper en vattensäng
H3: Pris på vattensäng
Text om ovanstående
H3: Kvalité
Text om ovanstående
H3: Varumärke
Text om ovanstående
H2: Vanliga frågor om vattensängar (denna kan man göra LÅNG, beror på hur många ord artikeln ska vara på)
H3: Fråga 1
Svar
H3: Fråga 2:
Svar
H2: Sammanfattning/slutsats
Om du vill kräma ut mer ord kan en sammanfattning vara bra. Kan fånga ihop hela texten på ett bra sätt ifall någon läst hela, och du kan lägga in en affiliate-länk till de bästa produkterna/tjänsterna igen på nytt. Ofta läser inte personen hela texten utan skummar igenom och sedan klickar på första bästa länk, men för de som orkat igenom hela texten så kan det vara smidigt att få länkarna presenterade även här.
Och det var de om att skriva SEO-vänliga texter för affiliatesajter. Droppa gärna en kommentar nedan eller skriv till mig på Twitter om du kände att något var otydligt eller om du har följdfrågor.
Tack för ännu ett bra inlägg. Hur tänker du med sökord om det skulle vara en vattensäng för barn? (Finns det...?) använder du sökordet ”vattensäng för barn bäst i test”? Känns som det blir svårare att få med i brödtexten.. /J
Hej Johan, tack för din kommentar!
Jag ser inte jättestora problem med att få in "utfyllnadsord" mitt i sökordet, där "för" är utfyllnadsordet mao. Men kan du däremot försöka hitta att sätt att få med exakt "vattensäng barn bäst i test" så är ju det såklart bra, t.ex. i en underrubrik eller liknande? Men ibland blir det som du säger klurigt.
Google blir smartare för varje år när det kommer till innehållet och att läsa av det på ett bra sätt, så skulle nog inte tänka för mycket utan bara köra på och tweak:a ifall det behövs när du vill komma upp från botten av förstasidan till topp 3 (och helst, såklart, förstaplatsen).
Kör så det ryker!