Läser:
WordPress SEO – 6 superviktiga tips för att ranka din WordPress-sajt

WordPress SEO – 6 superviktiga tips för att ranka din WordPress-sajt

juni 27, 2019

WordPress är världens mest använda CMS (content management system), och det är därför inte konstigt att det finns många som söker på WordPress SEO. I denna artikel tänker jag gå igenom de viktigaste aspekterna du bör tänka på när du skall optimera din WordPress-sajt.

WordPress är ett populärt CMS för företagare och privatpersoner som vill nå ut med sitt innehåll på nätet. Fördelen med WordPress är att det är lätt för en nybörjare att starta upp en egen sajt med endast ett par knapptryck, där WordPress-teman är en stor faktor till att man som nybörjare kan få upp en snygg sajt på ett par timmar. WordPress är även väldigt lätt att modifiera och därför finns det inte riktigt några tekniska begränsningar som sätter stopp för kreativiteten, eller i vårt fall, SEO-arbetet.

Sökmotoroptimering för WordPress

SEO har samma principer oavsett vilken plattform du än använder dig av. Det jag väljer att ta upp här är alltså snarare vanliga misstag när man jobbar med sin on-page på WordPress.

1. Välj ett SEO-anpassat tema

Först ut har vi en viktig punkt (speciellt om du är nybörjare inom att bygga hemsidor), det är att du måste skaffa ett SEO-anpassat tema. När man nämner “SEO-anpassat” så är det många som börjar se ut som frågetecken, men det är egentligen ganska simpelt, låt mig förklara.

Kollar man igenom olika teman så inser man ganska snabbt att det finns många teman som främst är estetiska snygga, och inte tekniskt snygga. Självfallet är det viktigt att du har en snygg hemsida som presenterar din verksamhet på rätt sätt, men vi vill även att det tekniska sitter.

Huvudrubrik ej upptaggad med <h1>

Här handlar det främst om att rubriker inte taggas upp med <h1> (och inte avslutas med </h1>), och därför så saknar du en av de viktigaste on-page elementen som Google kollar på. Huvudrubriken skall vara optimerad mot sökordet du vill synas på med just den sidan. Du kan gå in i temats page.php och ändra huvudrubrikens upptaggning själv om du inser för sent att <h1>-taggen saknas.

Javascript-tunga teman

Det blir även vanligare att teman är uppbyggda med mycket Javascript, och detta kan skapa problem för att Googlebot att rendera upp innehållet på er sajt och därav inte se innehållet som era vanliga användare får se. Denna punkt går jag in lite djupare på längre ner i artikeln.

Mitt tips är att gå igenom demo-versionerna av temat som (oftast) finns tillgängligt, gräv lite djupare och säkerställ att de viktigaste SEO-elementen finns på plats. Du kan som sagt alltid modifiera temat själv i efterhand, detta kräver lite extra arbete och kan vara klurigt att lösa de första gångerna så att rekommendera är att använda ett så SEO-optimerat tema som möjligt i början.

2. Använd ett WordPress SEO plugin

Ett SEO-plugin likt Yoast SEO, All in One SEO eller RankMath SEO är alltid att rekommendera. Ett SEO-plugin hjälper dig att anpassa din sajt lätt utefter on-page best practices. Ovan ser du RankMaths rekommendationer för det inlägg jag sitter och skriver just nu. Här får du alltså en bra checklista för dig själv och andra som skriver på din sajt direkt i redigeringsstadiet av inlägget.

Jag hävdar samtidigt inte att du till punkt och pricka behöver följa de råd som rekommenderas (som t.ex. innehållet längd), men överlag är det en bra lista för att säkerställa att man har de flesta bitarna på plats.

En annan sak som SEO-plugin hjälper dig med är att särskilja titeln på inlägget (det som syns i sökresultaten) mot inläggets huvudrubrik.

Oftast baseras inläggets titel på huvudrubriken du sätter. Här kan det finnas en del anledningar till att ha två olika budskap, då titelns fokus skall vara att sälja in artikeln, något som huvudrubriken faktiskt inte behöver göra på samma sätt. Du kan även anpassa inläggets meta beskrivning med någon av dessa SEO-plugins för att undvika att Google väljer “oklickvänlig” meta beskrivning att visa i sökresultaten.

De olika verktygen hjälper en även med allt från att sätta upp regler för meta-data (så som auto-generade titlar och meta beskrivningar), få en dynamisk sitemap att skicka in till Google Search Console, ta bort /kategori/ ur URL:en på ett inlägg och mycket, mycket mer.

3. Ta bort länkarna i sidfoten

Använder du ett gratis tema så är chansen stor att temats skapare och WordPress.org, lagt en länk i sidfoten på temat. Alla länkar på en sida spär ut din länkkraft, och det är därför viktigt att vi minimerar antalet länkar per sida. De externa länkarna är de sämsta då du sprider ut länkkraften till en annan sajt, interna länkar är i denna aspekt bättre då du åtminstone håller kvar länkkraften inom din sajt.

Här så rekommenderar vi att du går in i “Temaredigeraren” (eller där man anpassar sidfotens copyright-text) och tar bort eventuella länkar till temats skapare eller WordPress. Sitewide länkar kan vara skadliga att ha för många av, både för den som länkar ut men även den som får site-wide länkar i stor skala, du gör alltså en tjänst för både dig själv och temats skapare när du tar bort sidfotens länkar.

4. Undvik duplicerat innehåll

Duplicerat innehåll, alltså innehåll som finns tillgängligt på flera URL:er (vare sig det är internt eller externt), skall man alltid hålla sig ifrån. När man bygger en sajt är det viktigt att man säkerställer så att ens inläggs innehåll inte av misstag finns tillgängligt på flera sidor – här brukar blogg-arkiv vara en bov.

Många företag, bloggare och nyhetssajter visar ibland hela inlägg på samma sida – där man har olika arkiv och väljer att visa allt innehåll direkt på arkiv-sidan. Detta gör att innehållet finns tillgängligt dels på arkiv-sidan, men även på inläggets egna URL. Här är det därför viktigt att man går igenom kategorisidorna och ser ifall inläggens innehåll finns med på dessa sidor.

När vi kollar på denna artikel i kategorien för On-page SEO så ser vi att jag faktiskt idag visar 16 ord ur artikeln – detta är alltså 16 ord av duplicerat innehåll som jag kommer ha på de kategorisidor som inlägget visas på. När inlägget är klart kommer jag åtgärda detta genom att lägga till ett manuellt utdrag.

Här kan jag skriva in vilken text jag vill för att säkerställa att detta inläggets innehåll inte finns tillgängligt på flera sidor. I detta fall handlar det endast om 16 ord, och inte hela inlägg som vissa sajter har så detta är inte lika akut men absolut något att ha i beaktning när du skapar innehåll.

5. Ställ in användarvänliga/Google-vänliga sökvägar

Sökvägar är en viktigt del i hur användarna förstår innehållet och strukturen på en hemsida, och det gäller även för Google. Det viktiga här är att vi inte inkluderar massvis med bokstäver eller siffror, utan sökvägarna skall vara avskalade och helst innehålla sökordet.

I WordPress kan du enkelt ändra permalänksinställningarna genom att gå in på just “Permalänkar” under “Inställningar” och skapa en struktur du tycker är bra. Jag brukar rekommendera att försöka dela upp inläggen på kategorier även i URL:erna – men du kan även välja att bara köra på inläggsnamnet.

Det viktiga här är att du inte väljer “Enkel” där användare och Google inte kan förstå innehållet genom att bara läsa URL:en.

6. Rendering

Sist men absolut inte minst så har vi renderingen. Rendering är det som Googlebot gör när de försöka måla upp sidans innehåll när den spindlar av dina sidor. Kan Googlebot inte rendera upp sidan (och därav inte se innehållet på sidan) så kommer inga av de ovanstående åtgärderna hjälpa dig överhuvudtaget.

Det skall sägas att WordPress och de olika teman som finns för WordPress ofta är väldigt lätta och Googlebot har oftast inga problem när det gäller WordPress och rendering. Detta bör du testa själv i Google Search Console genom att genomsöka din sajt som Googlebot.

Är temat du använder väldigt tungt på Javascript så kan det vara så att Google faktiskt inte ser allt innehåll på sidan. Detta var jag själv med om med en av mina sajter, och därför har jag skrivit en guide på hur man implementerar pre-render på en WordPress sajt.

Pre-render är alltså lösningen på detta problem jag skulle rekommendera. Pre-render är en metod där du serverar Googlebot med en lättladdad HTML-fil medan användarna blir serverade samma sajt som vanligt. Genom att servera denna lättladdade filen till Google så kan de rendera upp innehållet utan problem, trots att sidan är tung med Javascript. Har du problem med renderingen detta rekommenderar jag alltså min artikel om pre-render.

Summering

Som du säkert märkt så är WordPress ett väldigt bra CMS för just SEO, och det är inte alls speciellt många problem som uppstår som inte går att lösas med ganska enkla medel. Mycket av de viktigaste SEO-elementen kommer out-of-the-box och du behöver alltså inte tänka på speciellt mycket (detta är såklart beroende på vilket tema du väljer).

Har du några andra tips kopplat till WordPress SEO? Dela gärna med dig om detta i kommentarerna nedanför!


0 Comments

Lämna ett svar