Varför investering i affiliatesajt ofta lönar sig

Att köpa affiliatesajter är enligt mig en av de bästa investeringar du kan göra. Låt mig förklara!

En affiliatesajt har ett marknadsvärde på den månatliga vinsten multiplicerat med 20-40 (beroende på förutsättningarna). För enkelhetens skull så säger vi att den genomsnittliga sajten är värd 30 gånger den månatliga vinsten.

Säg att du köper en sajt som drar in en vinst på 30 000 kr i månaden för 900 000 kr.

Förutsatt att du håller den på samma lönsamhetsnivå så kommer intäkten se ut på följande sätt.

  • År 1: 360 000 kr + 900 000 kr i tillgångar
  • År 2: 720 000 kr + 900 000 kr i tillgångar
  • År 3: 1 080 000 kr + 900 000 kr i tillgångar
  • År 4: 1 440 000 kr + 900 000 kr i tillgångar
  • År 5: 1 800 000 kr + 900 000 kr i tillgångar

Du har inom 2,5 år nått break-even på din investering genom ren provision, men redan efter första året kan du sälja sajten och få en vinst på 360 000 kr.

Detta räkneexempel baseras på att du inte lyckas ranka sajten högre, förhandla om provisionsnivåerna eller få upp lönsamhetsnivåerna genom att skära i kostnader.

Lyckas du däremot skala sajten och göra den mer lönsam kan du hitta ännu bättre avkastning på din investering, men det kräver mer arbete vilket är viktigt att man tar i beaktning. Det är ofta något affiliates glömmer bort att räkna på, och därför ser ofta balansräkningen hos affiliates väldigt positiva ut.

Ett annat sätt att nå lönsamhet snabbt

Du måste inte hålla på samma sajt i fem år, du skulle lika gärna kunna börja jobba med vidareförsäljning av sajter (på engelska ”Website flipping”). Då bör ditt mål vara att göra lönsamhetsnivån högre så snabbt som möjligt, antingen genom att skära i kostnaderna eller genom att skala upp.

Låt oss ta ett räkneexempel igen!

Du köper sajten för 900 000 kr och den dåvarande lönsamheten ligger på 30 000 kr. Du ser att den tidigare ägaren spenderade 1 000 kr i månaden på hosting och 3 000 kr i månaden för sökord som inte driver konverteringar.

Du får ner kostnaden på hosting till 100 kr och stänger av annonseringen på sökorden som inte konverterar. På detta sparar du hela 3900 kr per månad. Du låter sajten ligga i 6 månader för att få lite mer historik, och säljer sedan sajten för 117 000 kr mer än vad du köpte den för, du har samtidigt dragit in 180 000 kr från provision från affiliatenätverken.

Nu har du 1 250 000 kr att investera i nästa sajt. Gör samma om och om igen, och du har en väldigt bra affärsmodell du relativt lätt kan skala.

Risken med att köpa en affiliatesajt

Utan att påtala risken med att köpa affiliatesajter så låter detta allt för bra för att vara sant. Det finns alltid en risk med att köpa verksamheter och egendomar, och det är därför viktigt att man gör en besiktning av sajten innan du köper den.

Det som kan hända efter att du köpt sajten är att den förlorar sin ranking, att fler konkurrenter entrar marknaden och således ökar kostnaderna för att annonsera eller ligga högst upp organiskt i sökresultaten. Detta är en risk som alltid finns när man driver affiliatesajter och inget man kan stoppa.

Att tappa ranking beror oftast på Google uppdateringar eller att nya konkurrenter fått högre förtroende i Googles ögon, men kan i vissa fall även bero på att man blir straffad för en riskabel länkstrategi. Om du varit med i SEO-svängarna ett tag bör du vara van vid detta och kunna anpassa ditt SEO-arbete därefter.

Fördelen du har med en etablerad affiliatesajt vs. en nystartad affiliatesajt är att din sajt har större trovärdighet hos Google (om den primära trafikkällan är SEO) eller mer data att jobba/optimera efter (om den primära trafikkällan är Google Ads).

Jag hoppas att detta inlägg ger lite inspiration på hur man bör tänka med sina affiliate-investeringar. När jag själv började tänka i dessa banor började jag äntligen förstå storheten i affiliatesajter.

Få SEO-tips direkt i mejlkorgen


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *