Entiteter och SEO – Vad det är och hur du kan använda det

Konceptet med entiteter lanserade publikt redan 2012, med Googles lansering av Knowledge Graph ’Things, not strings’. Med hjälp av Knowledge Graph ville Google gå ifrån att basera relevansen av dokument (webbsidor, bilder, PDF:er, med mera) på sökord, och snarare se sambanden (relationen) mellan entiteter som nämns på sidan.

Det låter luddigt. Låt mig förklara.

Vad är entiteter?

Entiteter är specifika och distinkta objekt eller koncept som är tydligt definierade och igenkännliga. De kan vara personer, platser, företag, varumärken, produkter eller även mer abstrakta koncept som idéer eller evenemang.

Exempel på entiteter:

  • Person (exempelvis ”Steve Jobs”)
  • Företag (exempelvis ”Apple Inc.”)
  • Evenemang (exempelvis ”Apple October event”)
  • Färg (exempelvis ”röd”)

Teknikföretaget eller frukt?

Låt säga att du vill skriva en text på engelska om hur teknikföretaget Apple grundades.

Om Google enbart baserar sin förståelse på vilka sökord du benämner på sidan (i detta fall ”Apple”), så kan de omöjligt förstå om du menar frukten (äpple) eller teknikföretaget ”Apple” enbart på sökordet ”apple”.

Det är här är entiteter kommer in i bilden.

Genom att läsa av den bredare kontexten av innehållet, och genom att förstå kopplingen mellan de olika entiteterna (ämnena) som nämns i innehållet, kan de förstå åt vem innehållet är relevant.

För en sida om ”Apple” (teknikföretaget) hade exempelvis entiteter som Steve Jobs, iPhone, Macbook, iPod och Apple Inc. kunnat vara relevanta.

Genom att beröra dessa entiteter, kan vi hjälpa Google förstå att det är teknikföretaget och dess historia vi skriver om.

Så hur vet Google att Steve Jobs är kopplat till Apple?

Googles Knowledge Graph innehåller information från flera miljarder dokument på internet, och baseras även på information från Freebase och Wikidata. Utifrån denna data har Google skapat en databas med fakta och kopplingar mellan olika entiteter. Detta kallas i vissa fall för ”Google Knowledge Vault”, som är ett paraplybegrepp för databaser som hanterar fakta och information.

I denna databas har kan de knyta samman personen Steve Jobs med Apple Inc. (företaget), och förstår på så sätt relationen mellan dessa två entiteter.

Skillnaden på centrala och sekundära entiteter

Det är även viktigt att känna till distinktionen mellan centrala och sekundära entiteter. En central entitet är en entitet som består. Skriver man om hur Apple grundades kommer Steve Jobs alltid vara en entitet som bör nämnas. Medan en specifik modell av iPhone (till exempel iPhone 15) kanske är relevant som entitet utifrån dagens perspektiv, men på en längre horisont blir entiteten mindre viktig.

Detta kan göra att sekundär entitet kan vara väldigt relevant idag, men vara mindre relevant redan om 1 år.

Vi utvecklas från ”nämn detta ord 2-3 gånger”

Vill du få med entiteten ”Apple October 2023 event” i din text? Då kan du förslagsvis skriva ”Apples event den 31:a oktober 2023”. Du kan alltså nämna entiteten på ett naturligt sätt, och Google kan fortfarande förstå att du hänvisar till entiteten ”Apple October 2023 event”.

Är sökord helt oviktiga idag?

Nej, sökord är fortfarande kärnan i sökmotorn och detta är mer en vidareutveckling för att presentera mer relevanta resultat i sökresultaten. Däremot är detta ett ypperligt exempel på hur man bör se SEO ur ett bredare perspektiv, och ger oss insikt i vilken information som bör finnas med.

Varför ska man bry sig om entiteter?

Om man inte är en riktig SEO-nörd, så kan detta kännas överkurs. Och det stämmer till viss del. Du kan fortfarande ranka på Google utan att tänka på entiteter överhuvudtaget, men jag skulle vilja påstå att det blir svårare och svårare.

Att tänka på entiteter handlar på ett sätt att faktiskt ta ett steg tillbaka, ta av sig SEO-glasögonen (jag vet, de kan sitta tajt ibland) och förstå vilken typ av information som behöver presenteras på sidan – och hur man kan förmedla den på bästa möjliga sätt.

Vill du läsa mer om entiteter? Man kan nästan inte skriva något om entiteter och topical authority utan att nämna Koray Tuğberk GÜBÜR. (Ser man på, har jag gjort en koppling av entiteten ”entitet” med ”Koray” i en text om entiteter? Sjukt meta!)

  • https://inlinks.com/case-studies/importance-of-entity-oriented-search-understanding-for-seo-beyond-strings/
  • https://www.holisticseo.digital/seo-research-study/entity-attribute-value

Få SEO-tips direkt i mejlkorgen


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *