Vad är nofollow inom SEO?

Nofollow är ett attribut som kan läggas till i en HTML-länk för att instruera sökmotorer att inte följa länken. Detta betyder att länken inte överför någon ”länkkraft” eller auktoritet till den webbplats den pekar mot. Attributet används för att säga till sökmotorer som Google att inte ta länken i beaktande när de rankar webbsidor i sökresultaten.

Det råder dock delade meningar hur mycket (eller lite) nofollow-länkar påverkar en webbplats länkprofil.

Användningen av nofollow-attributet kan vara relevant i flera sammanhang:

  • Kommentarsfält och forum: För att förhindra spam, kan webbplatser lägga till nofollow på alla länkar som postas i kommentarsfält eller forum. Du kan även använda rel=”ugc”-attributet.
  • Betald reklam: Om en länk är en del av en betald annons eller sponsrat innehåll, bör nofollow-attributet användas för att följa Googles riktlinjer för länkar. Du kan även använda rel=”sponsored”-attributet.
  • Ovissa eller icke-tillförlitliga källor: Om en webbplats inte vill associeras med eller överföra länkkraft till en annan webbplats, kan nofollow användas.

Det är viktigt att notera att nofollow-länkar fortfarande kan generera trafik till en webbplats, även om de inte direkt bidrar till webbplatsens sökmotorrankning.

Google har också uppdaterat sin hantering av nofollow, och i vissa fall kan de välja att ta hänsyn till nofollow-länkar som en ”hint” snarare än en strikt regel.

Få SEO-tips direkt i mejlkorgen


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *