SERP står för ”Search Engine Results Page”, och kallas sökresultat på svenska. Det är begreppet för den eller de sidor som visas efter att en användare har genomfört en sökning i en sökmotor.
I en SERP visas en lista med resultat som sökmotorn anser vara relevanta för användarens sökfråga. Dessa resultat kan inkludera flera olika typer av innehåll, såsom:
- Organiska resultat: Detta är de icke-betalda listningarna som sökmotorn rankar baserat på relevans och kvalitet i förhållande till sökfrågan.
- Betald reklam: Detta inkluderar annonser som företag har betalat för att visa på sökresultatsidan. Dessa visas ofta högst upp på sidan, markerade som annonser, och är separerade från de organiska resultaten.
- Lokala resultat: För sökningar som är relaterade till geografiska platser eller lokala företag, kan sökmotorer visa ett ”lokalt paket” som innehåller en karta och en lista med företag som matchar sökfrågan.
- Bilder: Om frågan bäst besvaras med bilder kan bildkaruseller synas direkt i sökresultatet.
- Videos: Om sökfrågan bäst besvaras med en video kan videos dyka upp i sökresultaten.
- Specifika funktioner utifrån sökfrågan (SERP functions): Dessa kan inkludera saker som knowledge graphs, direkta svar på sökfrågan (featured snippets), bildkaruseller, videor och andra innehållstyper som är utformade för att ge användarna snabba svar direkt i SERP:en.
Google testar ofta nya funktioner i sökresultaten, så det händer mycket i sökresultaten. Det är därför viktigt att se till att googla på ens viktiga sökord ibland för att se vilka funktioner eller resultat som dyker upp i SERP:en, för att anpassa sin SEO utifrån detta.
Lämna ett svar