Vad står SERP för?

SERP står för ”Search Engine Results Page”, och kallas sökresultat på svenska. Det är begreppet för den eller de sidor som visas efter att en användare har genomfört en sökning i en sökmotor.

I en SERP visas en lista med resultat som sökmotorn anser vara relevanta för användarens sökfråga. Dessa resultat kan inkludera flera olika typer av innehåll, såsom:

  1. Organiska resultat: Detta är de icke-betalda listningarna som sökmotorn rankar baserat på relevans och kvalitet i förhållande till sökfrågan.
  2. Betald reklam: Detta inkluderar annonser som företag har betalat för att visa på sökresultatsidan. Dessa visas ofta högst upp på sidan, markerade som annonser, och är separerade från de organiska resultaten.
  3. Lokala resultat: För sökningar som är relaterade till geografiska platser eller lokala företag, kan sökmotorer visa ett ”lokalt paket” som innehåller en karta och en lista med företag som matchar sökfrågan.
  4. Bilder: Om frågan bäst besvaras med bilder kan bildkaruseller synas direkt i sökresultatet.
  5. Videos: Om sökfrågan bäst besvaras med en video kan videos dyka upp i sökresultaten.
  6. Specifika funktioner utifrån sökfrågan (SERP functions): Dessa kan inkludera saker som knowledge graphs, direkta svar på sökfrågan (featured snippets), bildkaruseller, videor och andra innehållstyper som är utformade för att ge användarna snabba svar direkt i SERP:en.

Google testar ofta nya funktioner i sökresultaten, så det händer mycket i sökresultaten. Det är därför viktigt att se till att googla på ens viktiga sökord ibland för att se vilka funktioner eller resultat som dyker upp i SERP:en, för att anpassa sin SEO utifrån detta.

Få SEO-tips direkt i mejlkorgen


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *