Vad är sökintention?

Sökintention, eller ”search intent” på engelska, hänvisar till syftet eller motivet bakom en användares sökning i en sökmotor. Med andra ord, vad användaren förväntar sig att hitta eller åstadkomma med sin sökning.

Förståelsen av sökintentionen är kritisk för både sökmotorer och de som arbetar med sökmotoroptimering (SEO), eftersom det påverkar vilka resultat som visas och hur innehåll bör utformas för att möta användarnas behov.

Det finns huvudsakligen fyra typer av sökintentioner:

  1. Informativ sökintention: Användaren söker information eller svar på en fråga. Till exempel ”vad är en iPhone?” eller ”vart kan man se filmer online?”. Innehåll som svarar på dessa frågor bör vara informativt och rakt på sak.
  2. Navigerande sökintention: Användaren vill nå en specifik webbsida eller resurs. Exempel på detta kan vara ”Netflix logga in” eller ”Apple hemsida”. Här är användaren oftast redan bekant med varumärket eller webbplatsen.
  3. Kommersiell undersökning: Användaren har för avsikt att köpa i framtiden och söker information för att fatta ett beslut. Exempel på detta kan vara ”bästa telefonen” eller ”jämförelse av streamingtjänster”.
  4. Transaktionell sökintention: Användaren avser att utföra en specifik åtgärd som att köpa en produkt, ladda ner en app, eller prenumerera på en specifik tjänst. Exempelvis ”köpa iPhone 15” eller ”billig iphone 15”. Här är man oftast specifik i sin sökning.

Att förstå och anpassa innehållet till användarens sökintention är avgörande för att förbättra en webbplats ranking i sökmotorerna. Om innehållet på en sida väl matchar sökintentionen, är det mer sannolikt att sidan rankar högre och tilltalar målgruppen effektivt.

Få SEO-tips direkt i mejlkorgen


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *