En metabeskrivning, eller meta description på engelska, är en kort sammanfattning av en webbsidas innehåll som visas under sidans titel i sökresultaten. Den är inte en rankingfaktor som påverkar en sidas placering i sökresultaten, men spelar en viktig roll för att locka användare att klicka på din länk.
En effektiv metabeskrivning bör:
- Beskriva sidans innehåll: Den ska ge en kort översikt över vad besökaren kan förvänta sig att hitta på sidan. Är metabeskrivningen irrelevant kan Google välja att visa ett utdrag från din sidas innehåll istället.
- Innehålla relevanta sökord: Om möjligt, inkludera sökord som är relevanta för sidan, eftersom Google fetmarkerar dessa ord när de matchar en användares sökfråga. Detta kan göra din sida mer framträdande i sökresultaten.
- Vara lockande och övertygande: Din metabeskrivning bör uppmuntra användare att klicka på din länk genom att tydligt presentera värdet eller lösningen som din sida erbjuder.
- Hålla rätt längd: Metabeskrivningen bör vara mellan 155-160 tecken. Detta så att hela metabeskrivningen syns i sökresultaten. Om den är för lång kan även Google i större utsträckning välja att visa ett utdrag från din sidas innehåll istället.
Lämna ett svar