Hur man bygger lönsamma affiliatesajter – En transparent guide

Nedan guide har 3 år på nacken. Ta den med en nypa salt.
Innehåll skulle jag inte rekommendera att enbart försöka skriva mer än konkurrenterna.

Följ min SEO-guide för mer uppdaterad information och SEO-tips.

Affiliatesajter har fått ett uppsving i Sverige (åtminstone i hur mycket det pratas om), och det tycker jag såklart är riktigt roligt! Affiliatesajter är en fantastisk potential i att lära sig SEO och en väldigt bra och lönsamt sätt att tjäna pengar, oavsett ålder. I denna artikel ska vi gräva djupare i hur du skapar dessa lönsamma sajter!

Jag började min första affiliatesajt när jag var 15, sedan dess har det blivit en hel del sajter (runt 150) och jag sitter just nu med 37 i min portfolio. På sidan av att bygga upp sajter köper och säljer jag sajter (website flipping), mer om det här.

Jag har gått igenom många olika setups för mina sajter genom året men nu har jag hittat ett recept som funkar i princip varje gång.

Hur jag bygger mina affiliatesajter

Nu ska jag ta er igenom alla steg jag (och mitt team) följer när vi bygger upp en ny sajt. Något som är värt att tillägga är att vi i princip bara har sajter inom USA – men samma tankesätt kan appliceras även i Sverige. Vi har några svenska sajter och de tuffar på riktigt bra utan några länkar, så det är definitivt något jag ska försöka ta vara på längre fram.

Två av våra senaste affiliatesajter:

1. Köp en auction/expired domän

Vi börjar med att köpa en domän som redan har kraftfulla länkar pekade till sig. Detta kan man hitta på expireddomains.net eller domänauktioner. När det kommer till domänauktioner i Sverige finns det många snappnings-tjänster, googla på “domän snapback” så kommer du hitta en rad olika.

Sök igenom deras domänlistor och försök hitta någon i en nisch du vill starta en sajt inom.

Vi köper iallafall domäner som har hög relevans och starka länkar inom ett specifikt område. Detta är steget då vi väljer nisch, och det gör faktiskt domänen åt oss. Säg att vi hittar en domän tillhörande ett gammalt kafé som har massvis med bra länkar kopplat till kaffebönor, espressomaskiner, etc – då bygger vi en sajt kring kaffe. Eftersom vi redan har trovärdighet inom denna nisch i Googles ögon (starka och relevanta länkar) så rankar man i princip direkt när man laddar upp innehåll kopplat till nischen.

Domänen kan kosta allt från 5000 kr upp till 30 000 kr, över det har vi ännu inte gått men om vi hittar en bra domän så skulle vi inte vara helt obekväma att droppa mer än den summan.

Det är viktigt att man startar inom samma nisch som tidigare, eller iallafall en kringliggande nisch. Då får man mest valuta för pengarna och Google snappar snabbt upp ens sajt och rankar den för relevanta sökord.

2. Sökordsanalys

När vi valt domän så är det dags att förstå sökbeteendet inom nischen. Detta gör vi genom att använda Ahrefs.

I Sverige skulle jag sökt på “bästa” och “bäst i test” i Ahrefs. Sedan använt “Include” och satt den på: *kaffe*, *espresso* (nedan screenshot är gammal, numera rekommenderar jag enbart regex så vi fångar in alla.

Nu får jag upp ett resultat med 124 sökord, helt okej – kanske inte en superstor nisch men vi använder detta som exempel för denna artikel.

Direkt ser jag att det förekommer en hel del sökningar på olika år, detta är helt irrelevant men visar samtidigt att det finns sök kring detta som vill se det senaste (ganska rimligt, ändå) och det är därför viktigt, att trots att 2020 inte dyker upp som topp 15 största sökorden, att inkludera 2020 i titlar, huvudrubriker och brödtext.

Det som sker är att 2020 inte i genomsnitt har haft tillräckligt mycket sök, vilket är rimligt när det bara gått 2 månader av 2020. Ett tips är att alltid ta med årtalet i titlar och huvudrubrik.

Jag använder Exclude för att ta bort alla årtal som ej är relevanta.

Nu har jag 92 sökord kvar. Dessa sorterar vi in i olika sökordsgrupper.

3. Sortera sökord

Att sortera sökord är exakt lika viktigt som att hitta vilka sökord som är relevanta. Vi måste förstå vilka sökord som funkar tillsammans (alltså kan optimeras för på samma sida) och vilka som skall ha sin egna sida.

Här använder vi oss av Google Sheets, manuell googling och de sökord vi exporterat från Ahrefs.

Det jag ibland tycker kan vara toppen är att sortera baserat på vad Ahrefs kallar “Parent Keyword”, detta är deras sätt att försöka fördela upp sökorden. Det skall sägas att det inte alltid är 100%-igt och man bör manuellt kolla så att det duger, men kan vara en bra för att effektivisera processen.

Vi tar kaffekvarn som exempel, jag ser att vi fått 5 sökord som har “kaffekvarn” som “Parent Keyword”. Jag söker på “kaffekvarn” i dokumentet och ser att det även ligger ett sökord utan Parent keyword som tillhör kaffekvarns-sökorden.

Överlag känns detta väldigt straight-forward. De flesta sökord här känns väldigt relevanta att ha med på samma sida. Den enda jag är lite fundersam över är “elektrisk kaffekvarn bäst i test”. Det jag gör när jag är osäker är att jag brukar googla och se vad Google visar.

I detta fall är det enbart “kaffekvarn bäst i test”-artiklar som rankar på förstasidan på Google, och sökintentionen (enligt Google) är densamma oavsett om man söker med eller utan “elektrisk” i sökordet. Vi kommer alltså inkludera detta sökord i samma text.

Efter detta lägger jag sökorden i en sökordsgrupp och går vidare till nästa steg.

4. Konkurrentanalys

Just nu ser sökordsgruppen ut såhär:

Det är alltså dags för konkurrentanalys. Jag gör detta på ett sätt, och det är att räkna ut hur många ord jag bör skriva på min sida för att bräcka mina konkurrenter i antal ord. Förutsatt att vi har samma tekniska förutsättningar handlar SEO om två komponenter, text och länkar. Min strategi är att attackera från båda hållen samtidigt och skriva mer och skaffa fler och starkare länkar.

En del i strategin är ju just att börja med en stark och trovärdig domän, detta hjälper ofantligt mycket ur länkperspektivet. Textmängden är relativt kostnadseffektivt sätt att bräcka dina konkurrenter, och vi ökar samtidigt chansen att synas på fler naturliga sökord.

Det jag gör är att jag kollar det största sökordet i sökordsgruppen (i detta fall “bästa kaffekvarnen”) och ser hur många ord topp 10 har. Den inom topp 10 som har flest ord tar jag in i sökordsgruppen och lägger på ungefär 10% fler ord. Ibland kan det innebära 500 fler ord, ibland 1000 fler.

Nu vet jag hur jag kan bräcka konkurrenterna i antal ord och det är allt jag gör inom “konkurrentanalysen”.

5. Sajtstruktur

När vi har skapat sökordsgrupper för alla sökord vi vill ranka på är det dags att strukturera upp sidorna på sajten på ett sätt som gör att vi använder länkkraften på ett bra sätt och gör att Google förstår att vi är relevanta och auktoritativ inom ämnet.

Här finns det två vägar att ta, antingen håller man sig väldigt smal inom ett visst ämne. Då skulle jag kanske försöka ranka startsidan mot sökordet “kaffe”, och sedan har tre huvukategorierkategorier som t.ex “Kaffemaskiner” (espressomaskiner, kaffebryggare, kaffemaskiner) , “Kaffetillbehör” (filter, reningstabletter, etc) och sedan “Kaffebönor”. Under dessa kategorier skulle jag skriva alla olika inlägg om de olika sökorden vi hittat.

Detta är ett bra sätt om man endast vill fokusera på kaffe, och speciellt bra om man har köpt en domän som t.ex. kaffeverket.se. Har man däremot köpt en domän som skulle funka som en bredare sajt om köksapparater så kan man skala upp sajten något, men börja med segmentet kaffe.

Då skulle jag optimera startsidan mot “köksutrustning” och sedan ha en huvudkategori för “Kaffe”. Under kategorin kaffe skulle det finnas underkategorier för t.ex. “Kaffetillbehör”, “Kaffebönor” och “Kaffemaskiner”. Det som skiljer detta åt är att inläggen kommer lägre ner hierarkiskt och får därav mindre länkkraft till sig, men detta kan man lösa genom att t.ex. visa alla inlägg inom “Kaffe” på huvudkategorin (detta förutsätter att du inte har hundratals med inlägg, för då kommer länkkraften spridas för tunt över alla inlägg).

Förtydligande: Det vill säga, “Kaffe”-kategorin visar samtliga artiklar inom kategorin direkt utan att man måste gå ner till en underkategori som t.ex. “Kaffebönor”.

Jag kör på båda lösningarna baserat på vad för domän jag lyckas hitta. Vissa nischer är stora nog att fokusera en hel sajt på, andra är för små och då börjar jag med ett segment och sedan expanderar när jag maxat det segmentet (rent ranking- och innehållsmässigt).

6. Skapa innehåll

Skapa innehåll, ja, det är bara sätta igång att skriva eller anställa en skribent som gör det åt dig. Säkerställ att sökorden finns med iallafall en gång per sökord och att titel och huvudrubrik i inlägget nämner det mest sökta sökordet. Säkerställ att ni har med året i titel och huvudrubrik för att ranka på dessa typer av sökningar.

Ibland kan man behöva skriva väldigt mycket innehåll och då rekommenderar jag att man googlar och använder Google Suggest för att få inspiration i vad man kan svara på för frågor på sidan.

7. Off-page och mer innehåll

Fortsätt skapa innehåll och jobba med off-page SEO för att slå dina konkurrenter. Off-page mässigt kör jag 100% på PBN-länkar som jag hyr varje månad.

Detta kan dra iväg i pris men jag tycker det är bra att jag kan byta ut vissa länkar när det behövs (t.ex. om jag säljer en sajt) och sedan för att inte ha det allt för spritt mellan olika leverantörer då det är jobbigt om man blir straffad och inte vet vilken leverantör som fått sitt nätverk straffat.

Hoppas denna guide har gett dig lite nya perspektiv och tankesätt kring hur du bygger dina sajter. Kommentera gärna om du har några frågor eller vill dela med dig om hur du bygger sajter. Jag ser gärna fler perspektiv på det hela!

Få SEO-tips direkt i mejlkorgen


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *