En ankartext är den synliga, klickbara texten i en länk. I HTML-koden definieras ankartexten mellan start- och sluttaggarna för en länk (<a>
här mellan är ankartexten</a>).
Ankartexten är viktig att optimera då den hjälper användare och Google en att förstå innehållet på den sida länken pekar mot. Genom att använda beskrivande och relevanta ankartexter kan webbplatser förbättra sin sökmotoroptimering och användarupplevelse.
Ankartexter kan användas både på interna länkar och externa länkar.
Så skriver du effektiva ankartexter:
- Relevans: Ankartexten bör vara relevant för sidan den länkar till. Det hjälper användare och sökmotorer att förstå vad de kan förvänta sig att hitta på länkens destination.
- Använd sökord naturligt: Inkludera gärna relevanta sökord i ankartexten, men gör det på ett naturligt och läsbart sätt.
- Varierade formuleringar: Använda olika formuleringar för ankartexter som pekar till samma sida. Detta gäller framförallt på externa länkar, där Google kan straffa dig ifall du medvetet byggt länkar mot webbplatsen. En tydlig signal för detta är att du har många länkar med samma ankartext.
- Undvik generiska texter: Istället för att använda otydliga ankartexter som ”klicka här”, använd beskrivande texter som ger en tydlig indikation på länkens innehåll. Exempelvis, en grundläggande guide inom SEO.
Lämna ett svar