Vad är en sitemap inom SEO?

En sitemap är en fil där du kan lista sidorna på din webbplats för att berätta för sökmotorer om dina URL:er. Sökmotorernas spindlar, som Googlebot, läser denna fil för att upptäcka nya sidor och crawla befintliga sidor på din webbplats. En sitemap är särskilt användbar om en webbplats är stor och har många sidor som inte är väl länkade, men en sitemap rekommenderas för alla webbplatser.

Det finns två typer av sitemaps:

  1. XML Sitemap: Dessa är speciellt utformade för sökmotorer, och de ger en lista över sidor på en webbplats tillsammans med ytterligare metadata om varje sida (som när den senast uppdaterades, hur ofta den uppdateras, och dess relativa prioritet jämfört med andra sidor på webbplatsen). XML-sitemaps används ofta för att underlätta och effektivisera crawling för sökmotorer.
  2. HTML Sitemaps: Dessa är utformade för besökare och hjälper dem att hitta innehåll på webbplatsen. En HTML-sitemap är en vanlig webbsida som innehåller länkar till varje sida på webbplatsen. Det är särskilt användbart för att förbättra användarupplevelse och webbplatsens navigering. Google kan använda sig av HTML-sitemaps för att hitta nya och befintliga sidor på webbplatsen.

För att skapa och underhålla en effektiv sitemap, bör du:

  • Se till att sitemap-filen uppdateras regelbundet med nya sidor. Gärna dynamiskt så att den hela tiden uppdateras efter ändringar du gör på webbplatsen.
  • Se till att inga borttagna eller ompekade finns med i sitemapen.
  • Använda korrekta format för XML-sitemaps och se till att de är tillgängliga för sökmotorer via robots.txt-filen och genom att skicka in dem till Google Search Console.
  • Håll gärna antalet URL:er i en sitemap till under 1000 URL:er. Har du fler än 1000 sidor på din webbplats? Dela isåfall upp er sitemap i flera olika sitemaps och skapa en sitemap för dina sitemaps.

Få SEO-tips direkt i mejlkorgen


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *