Vad är crawl budget inom SEO?

Crawl budget inom SEO avser den mängd resurser som sökmotorernas crawlers, som Googlebot, tilldelar för att crawla (genomsöka och indexera) en webbplats under en viss period. Denna budget påverkas av två huvudfaktorer:

  • Crawl Rate Limit: Hur många förfrågningar per sekund kan sökmotorernas robotar skicka till en webbplats utan att negativt påverka webbplatsens prestanda. Om en webbplats svarar långsamt eller ger många felmeddelanden, kan sökmotorerna minska crawl-frekvensen då de inte vill överbelasta er server.
  • Crawl Demand: Hur ofta och hur mycket sökmotorerna väljer att crawla en webbplats, baseras på flera faktorer, som hur populär webbplatsen är och hur ofta innehållet uppdateras. Webbplatser med högt värde och ofta uppdaterat innehåll kan ha en högre crawl demand än mindre sajter med sällan uppdaterat innehåll.

För webbplatser med många befintliga URL:er och ett stort inflöde av nya URL:er (exempelvis större e-handlare eller nyhetssajter) är det viktigt att optimera sin crawl budget för att säkerställa att viktiga och nya sidor regelbundet indexeras av sökmotorerna. Detta gäller de webbplatser som har flera hundratusentals eller miljontals URL:er.

De flesta webbplatser behöver därför generellt inte oroa sig för just crawl budget.

Webbplatser med stora mängder sidor behöver vara medvetna om hur man allokerar sin crawl budget, eftersom sökmotorerna kanske inte crawlar varje sida på webbplatsen om budgeten är begränsad.

För att optimera crawl budget, kan följande metoder användas:

  • Förbättra webbplatsens prestanda och serverns svarstider, vilket gör det möjligt för Google att crawla fler URL:er snabbare.
  • Se till att viktigt innehåll är lättillgängligt och inte gömd djupt i webbplatsens struktur. Detta gör att Google enkelt kan hitta, crawla och indexera nya URL:er.
  • Använda robots.txt-filen för att hindra sökmotorer från att crawla onödigt eller duplicerat innehåll. Detta för att se till att budgeten fördelas på rätt sidor.
  • Undvik döda länkar och fixa sidor som ger 404-fel.
  • Använda en eller flera sitemaps för att kommunicera till Google vilka sidor som är viktiga att crawla.

Genom att optimera dessa faktorer kan du se till att det mest värdefulla innehållet regelbundet och effektivt indexeras av sökmotorerna.

Få SEO-tips direkt i mejlkorgen


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *