Google Popular Products – Hur du optimerar för organiska shoppingannonser

Google har rullat ut en ny funktion i Sverige som kan vara en riktig game-changer för dig som e-handlare. Det kallas Google Popular Products, och det är ett smart sätt för din webbshop att synas direkt i Googles sökresultat – helt gratis. Det här har redan varit igång i USA och andra länder ett tag, och nu är det vår tur.

I den här artikeln tar vi en titt på vad det här innebär för dig som e-handlare, och hur du kan göra för att få dina produkter att sticka ut bland mängden. Häng med för att lära dig allt om hur du maxar din synlighet med Google Popular Products.

Vad är Google Popular Products?

Google Popular Products, ibland refererade till som organic product grids, organiska shoppingannonser eller gratisannonser är en ny funktion på Google i Sverige som visar en samling av produkter direkt i sökresultatet.

Detta erbjuder dig som e-handlare en möjlighet att exponera dina produkter direkt i Googles sökresultat organiskt.

I USA har Popular Products funnits sedan 2019. Förra året såg vi lansering i länder som Storbritannien, Kanada, Japan och Tyskland. Nu ser vi en större utrullning av Popular Products i Italien och Spanien, men även i stora delar av EU.

Så optimerar du för Popular Products

Optimeringen för att ranka väl inom dessa gridar involverar flera faktorer, inklusive:

  1. Se till att du har ett Google Merchant Center-konto och har ett kopplat produktflöde.
  2. Se till att dina produkter är godkända för gratisannonser i Google Merchant Center.
  3. Optimera ditt produktflöde och/eller Product Schema.org markup. Detta gör det möjligt för Google att visa dina produkter på fler söktermer. Börja med att säkerställa att du har så mycket produktdata som möjligt:
    • GTIN
    • Produktnamn
    • Product Type (produkttyp)
    • Pris
    • Bild
    • Varumärke
    • etc.
  4. Nyttja sätt att sticka ut. Säljarbetyg (seller ratings) och REA-markeringar kan vara sätt att sticka ut. Se till att nyttja dessa i ditt Merchant Center-konto för att öka antalet klick från Popular products.
  5. Fyll på med köpinformation i ditt produktflöde. Vad har du för fraktpris? Hur snabb leverans har du? Sådan information kan vara avgörande för att få in klicket.
  6. Övervaka de sökord och produkter som får klick genom Merchant Listings i Google Search Console. Hur kan du optimera dessa för fler klick och för att synas bättre? Anpassa ditt produktflöde och strukturerade data baserat på dessa insikter för kontinuerliga förbättringar.
  7. Prisstrategi, hur står ditt pris mot konkurrenternas? Även fast Google inte alltid visar den aktören med billigast pris så är det en faktor som kan påverka användaren kraftigt. Kunden bryr sig sällan om vart den köper produkten (så länge en viss grundläggande trovärdighet för butiken finns där), utan främst vart produkten är billigast.

Ligg i framkant vad det gäller Popular Products

I USA har Popular Products funnits sedan 2019. Följ de organiska sökresultaten i USA för att se vilka funktioner som eventuellt kan komma till Sverige redan nu. I USA finns det olika typer av organiska produktgridar, som till exempel ”Near me”, ”Fast pickup or delivery” och ”Deals”.

Hur kan du redan nu optimera ditt flöde för dessa funktioner?

Det händer mycket spännande kring detta område just nu i Sverige och i andra länder. Se till att hänga med!

Få SEO-tips direkt i mejlkorgen


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *