En User Agent inom SEO hänvisar till den del av mjukvaran som sökmotorer använder för att utföra crawling. Dessa ”agenter” skickar förfrågningar till webbplatser och tar emot data, likt en webbläsare som används av människor.
Du kan identifiera User Agents genom deras User Agent-sträng i till exempel logfilen. Denna sträng skickas i HTTP-huvudet av agenten och innehåller information om vilken typ av agent som begär åtkomst, vilket kan vara en sökmotor, en webbläsare, eller något annat program.
Varför bör man känna till vad en user agent är inom SEO?
För SEO är det viktigt att webbplatsen är optimerad för att hantera förfrågningar från olika User Agents, särskilt sökmotorer. Detta inkluderar att se till att webbplatsen är tillgänglig för crawlers, så att sidorna kan indexeras.
Sökmotorer uppdaterar och förändrar ibland sina User Agents för att förbättra krypning och indexering. Nyligen kom Google med en uppdatering för sin User Agent från förfrågningar som sker genom Google Search Console.
Lämna ett svar